Inleiding
Om onze diensten in overeenstemming met onze zorgplicht en wettelijke verplichtingen uit te kunnen voeren, hebben wij persoonlijke gegevens van u nodig. Bescherming van deze gegevens is essentieel. In dit privacy statement beschrijven wij in het kort ons beleid ten aanzien van de bescherming van de aan ons toevertrouwde gegevens.
Dit privacy statement is bedoeld voor alle personen en bedrijven van wie Family Capital Management BV (‘FCM’) persoonsgegevens verwerkt zoals cliënten, potentiële relaties en personen die bij ons solliciteren.
Bronnen waaruit wij persoonsgegevens verkrijgen
Met persoonlijke gegevens wordt alle informatie over een geïdentificeerde of identificeerbare natuurlijk persoon bedoeld. De bedoelde gegevens zijn van uzelf afkomstig. Op basis van de opdracht die we van u hebben ontvangen, zijn deze gegevens door u aan ons verstrekt. Dit voor aanvang van en gedurende onze relatie. Deze gegevens verstrekt u onder andere ter voldoening aan onze wettelijke ‘know your customer’ verplichting. Voor dit doel verwerken wij ook informatie afkomstig van derden, waaronder de Kamer van Koophandel.
(Bijzondere) persoonsgegevens die wij verwerken
Persoonsgegevens zijn alle gegevens die direct of indirect te herleiden zijn naar een natuurlijk persoon. U kunt hierbij denken aan:
Naam, adres en woonplaats;
Telefoonnummers;
Geboortedatum;
BSN-nummer;
E-mailadres;
Kenteken;
Financiële gegevens;
Etc.
In bepaalde situaties verwerken wij ook uw, in de zin van de privacy wetgeving, bijzondere gegevens. Dergelijke gegevens worden bijzonder genoemd omdat ze in het bijzonder iets kunnen zeggen over uw persoonlijke levenssfeer.
Onze ervaring leert ons dat cliënten ons soms bijzondere persoonsgegevens toevertrouwen, denk aan bijvoorbeeld gegevens inzake de gezondheid. Omdat zij dat, net als wij, relevant vinden voor optimale bepaling van de geschiktheid van onze dienstverlening. Als u ons zulke bijzondere gegevens toevertrouwt, veronderstellen wij uw toestemming, die voor het gebruik van uw gegevens wettelijk vereist is.
Wij spreken in dat geval af, dat u ons informeert wanneer u uw toestemming wilt intrekken. Zolang wij ondanks uw onthoudende toestemming in staat zijn en blijven om de geschiktheid van onze dienstverlening te bepalen, kunnen wij desgewenst bijzondere gegevens verwijderen en de dienstverlening (eventueel gewijzigd) voortzetten.
Het kan echter ook betekenen dat wij van mening zijn dat wij zonder zulke informatie de dienstverlening geheel of gedeeltelijk zullen moeten staken. Dit omdat wij in zo’n geval niet langer aan onze zorgplicht kunnen voldoen.
Gebruik van uw persoonsgegevens
Uw gegevens worden hoofdzakelijke gebruikt om onze dienstverlening goed te kunnen uitvoeren en om aan de wettelijk verplichtingen te kunnen voldoen. Uw gegevens worden gedurende onze relatieperiode niet langer bewaard dan noodzakelijk is voor het doel waarvoor de gegevens verzameld worden, met inachtneming van de wettelijke bewaartermijn.
In bepaalde gevallen kunnen wij uw persoonsgegevens delen met derden, waaronder, maar niet beperkt tot:
Toezichthouders of overheden (zoals de AFM en de Belastingdienst) wanneer dat wettelijk verplicht is;
De partijen die nodig zijn om onze dienstverlening te kunnen uitvoeren, zoals bijvoorbeeld de bank waar u uw geld- en effectenrekening aanhoudt, partijen die ons helpen bij het rapporteren over uw vermogen, onze IT-providers of een beleggingsfonds waarin u belegt;
Derden die relevant zijn voor onze dienstverlening, zoals externe fiscalisten, advocaten, accountants of notarissen.
Het delen van persoonsgegevens met derde partijen gebeurt alleen voor de in onze opdrachtbrief en in dit privacy statement genoemde doeleinden en te allen tijde met uw toestemming.
Derden aan wie wij uw persoonsgegevens verstrekken, zijn zelf verantwoordelijk voor de naleving van de privacywetgeving. Wij zijn niet verantwoordelijk noch aansprakelijk voor de verwerking van uw persoonsgegevens door deze derden. Voor zover een derde uw persoonsgegevens verwerkt in de hoedanigheid van een verwerker van ons, maakt FCM met deze derde afspraken ter bescherming van uw persoonsgegevens en ter waarborging van uw privacy rechten.
Uw recht op privacy
U kunt ons altijd om inzage, correctie, overdracht, beperking van het gebruikt of verwijdering van uw persoonsgegevens vragen of bezwaar aantekenen tegen het gebruik daarvan. Bovendien kunt u ons vragen om een kopie van uw gegevens, bijvoorbeeld ten behoeve van een andere dienstverlener die u inschakelt.
Bij de inhoudelijke beoordeling van uw verzoek zullen wij uw (privacy)belangen tegen onze belangen afwegen, vanzelfsprekend met inachtneming van de toepasselijke regelgeving.
Wijzigingen
FCM behoudt zich het recht voor om wijzigingen aan te brengen in dit privacy statement. Het verdient de aanbeveling om dit privacy statement geregeld te raadplegen zodat u van deze wijzigingen op de hoogte bent.
Contact en klachten
Voor vragen of uitoefening van uw privacy rechten of het indienen van een klacht over de manier waarop wij omgaan met uw persoonsgegevens, kunt u contact opnemen met:
Family Capital Management B.V.
T.a.v. Privacy Officer
Postbus 100
5260 AC Vught
073 – 658 0077
info@fcm.nl
Indien u niet tevreden bent met de afhandeling met uw klacht kunt u contact opnemen met de toezichthoudende autoriteit, de Autoriteit Persoonsgegevens.
Autoriteit Persoonsgegevens
Postbus 93374
2509 AJ ’s-Gravenhage
0900 – 2001 201